8 juni - 18 km van Meerhout naar Averbode

8 juni 2019 - Averbode, België

Gister rommelig geslapen. Het stormde weer en hoorde de bomen tekeer gaan in de wind. Vroeg wakker en om Kw. over 7 ga ik op pad. De knooppunten route volgend. Het waait nog steeds hard en ik moet opboksen tegen de wind. Mn poncho heb ik bij de hand. Het pad ligt weer vol afgewaaide takken en bladeren. Als ik op een lastig punt kom kan ik de juiste knoop niet vinden en bel ik  bij iemand aan. Ik moet een stuk terug maar ik heb moeite met teruggaan. Iets verder loopt een weg en daar zet ik mijn gsm aan en loop daarna de abdij route voor de auto. Ik ben wel blij want nu kom ik weer langs dorpjes met n cafe en ik steek op voor n lekker bakkie koffie. Het voelt ondanks de auto’s veiliger dan het pad met al die zwiepende takken boven mijn hoofd. Om half 12 doemt in de verte de machtige toren van de abdijkerk hoog boven de bomen uit.  Ik kom in de buurt maar ga steeds langzamer lopen. Ik kijk achterom en dat verklaart veel. Vals plat. Het is goed te weten dat als het omhoog gaat, ik langer over een km doe. Na n half uur kom ik bij de abdij en de gastenpater wijst me de weg. We lopen zeker een km door de gangen. Ik ben overweldigd over de rijkdom, kunst,  en antiek. Alle deuren van zwaar eikenhout en trappen galerij 5 lagen hoog. Mijn kamer met kraakheldere lakens en eigen Badkamer. Om half een precies komen we aan in de gasten eetzaal. We zijn met 12. De gastenpater zit tegenover mij en de man heeft zo’n droge humor, waar ik erg om lachen moet. Het eten is heerlijk. Selderij-doperwtensoep,  gekookte piepers, groenten mix en stoofvlees met heerlijke jus en n lekker toetje en n appel. Ik zit rondom vol. Na het eten lekker onder de douche en duik ik in bed. Uitrusten. Ik heb de laatste dagen flink doorgestapt en dat begin ik te voelen. Na de siësta probeer ik voor morgen een gastadres binnen mijn bereik  te vinden maar dat lukt niet. Het is iedere keer weer een hele puzzel. De gastenpater had me al gewaarschuwd dat alles met de Pinkster vol zat. Hij zei ook dat ik nog wel een nacht kon blijven maar dat alleen de eerste nacht gratis is. Nou dat  is geen probleem.  Om 6 uur ga ik naar de kerk voor de gezangen en genieten van het orgel. Meteen erna om half 7 is het avond eten. Iedereen wacht achter zijn stoel tot iedereen aanwezig is en na een kort gebed mogen we aanvallen. Spaghetti Bolognaise, brood  en zoet beleg, thee, koffie en weer een appel toe. Ik help met afruimen en dan is het tijd voor mijn blog.

1. Atie Zwagerman:
    9 juni 2019
    iedere dag weer een hele uitdaging, hoop dat het stormachtige weer nu over is,
    Wat heerlijk dat je na een rommelige nacht, nu een goed onderkomen heb en ik zal zeker ook nog een nacht blijven als ik jouw was. Goed voor je lijf en leden, en het is er vast erg mooi. en ook de gezangen van de paters in een pracht kerk is heel rustgevend.
    ik ben jaren terug ook een paar nachten in een klooster in Limburg wezen overnachten en dan ook naar de kerk waar de paters en broeders hun gezang hielden ik vond het best heel apart en het deed me best wel wat.
    Wens je een goed verblijf en weer een mooie route voor de volgende dag en dat je dan maar weer, fijne en goede mensen mag ontmoeten en een goed onderkomen. Liefs en knuffel voor jouw zo dat het je weer kracht mag geven hoop zo op mijn manier jouw te steunen. dat verdien je wel kanjer.
    groetjes Atie.
  2. Atie:
    9 juni 2019
    Hoi Atie.
    Wat vind ik het leuk om je reacties te lezen en zeker geeft het me ook steun. Ik hoop dat er voor jouw ook al wat duidelijkheid is in het avl gebeuren. Ik steek altijd een kaarsje voor je op als ik in een kerk ben.
    Liefs Nel