9 juni dag 19 verplichte rustdag

9 juni 2019 - Averbode, België

Vanmorgen Pinksteren om 11 uur  naar de H Mis die precies een uur duurt. Alles in het Latijns, met veel wierook. Na de plechtigheid nodigt de Abt iedereen uit voor een receptie. Ik loop er maar achteraan en daar zijn paters bezig met Averbodebier 7,5 %. Dat is voor het eerst dat ik in een kerk bier aangeboden krijg. Het smaakt prima! Ik raak aan de praat met een mevr. van 83 jaar die al vele keren op pelgrims tocht geweest is. Ze verteld veel en ze zou ook zo met me mee willen maar haar lichaam staat het niet meer toe. Na de receptie ga ik eerst proberen een gastadres te zoeken. Ik heb succes en kan terecht ong 5 km verder in een pelgrim opvang huis. Dat is prima om mn spieren te wennen aan de heuvels. Ik kan mn heup voelen en moet voorzichtig zijn. Voor de dag erna ook gelijk geprobeerd en dat ging ook. Dan naar het rest. wat eten want de paters koken vandaag niet. Na een mooie bos wandeling ga ik naar het dorp. Daar is het een drukte, een wielerronde en er staat een grote feesttent waar muziek uit komt. Daar ga ik natuurlijk naar toe. Laat dat nou een accordeon festival zijn! Ik heb weer mazzel. Om 6 uur zit ik weer in de kerk voor de vespers. Ik val bijna in slaap van de rustgevende gezangen. Dan de gezamenlijke brood maaltijd voor de gasten. We zijn met zn 8en en er wordt niet gesproken.  Als ik aan de pater vraag of ik alvast kan afrekenen mag ik niet betalen. De paters hebben dat besloten omdat ik geen andere overnachting kon krijgen. Pelgrims hebben een streepje voor. Heel dankbaar ben ik voor hun geweldige gastvrijheid en ik doe een donatie in de pot.

1. Atie Zwagerman:
    9 juni 2019
    Nel wat is het leven toch verrassend. Naar de kerk en aan het bier dat moet toch echt wel een zondags gevoel zijn; en dan ook nog terecht komen op een accordeon festival,
    Dan ben je toch echt gezegend hoor, geweldig !
    Wij waren vanmiddag in Warmenhuizen, naar het Huisweid festival,{ De 2 kleindochters deden mee met streetdanche daar.} Wat is dat toch een geweldig gemoedelijk gebeuren. Voor jong en oud . Dan is Warmenhuizen toch echt wel een top dorp hoor.
    alles ook nog, voor een goed doel. Het weer was ook perfect. En dat vindt ik dan voor al geweldig voor al die mensen die vrijwillig zo veel werk verzetten;
    Nel dank je voor de kaarsjes die je opsteek voor me. doet me goed. Kan je alleen vertellen dat ik nu wacht op oproep, voor nieuwsoort bestraling. moet wel geduld hebben. Maar vorige week zat ik er even doorheen. ; Maar ik weet wel dat ik niet de enigste ben. die wat mankeert; Zo zie je, we gaan ieder ons eigen traject. ook al is die dan soms VALS plat , duurt wat langer; Maar gaan er vol voor.! We denken aan elkaar. liefs Atie.
  2. Tinie Dekker:
    10 juni 2019
    Nel fijn dat het zo goed gaat, Anna Barbosa was hier en zij vertelde dat haar moeder dit weekend met een bus Portugezen van Porto stukken liep naar Santiago de Compostella.
    Dit was slechts 4 dagen een groot verschil. Groetjes Bram en Tinie en succes.