dag 25 .. 20 km naar St Jean-Pied- de Port

24 augustus 2019 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Gister toch met 11 aan tafel . De eigenaar stond voor tafel te oreren in het Basks en zette daarna zijn keel op en begon vol overgave te zingen en wij moesten het herhalen. Wat een leuke sfeer aan tafel gaf. Hij wilde van ons ook een lied horen maar niemand die dat aandurfde of kon. Nou ik wel. Ik zong een kort liedje over.     “ Wie kan zeilen zonder wind, zonder riemen roeien, afscheid nemen van een vriend, zonder tranen te vloeien.” enz. Ik kreeg een luid applaus. De baas kon heel lang uithalen maar ik overtrof hem toch. Niet erg aardig van mij, maar ik kon het niet laten ook mijn keel op te zetten. Hij kon het gelukkig wel waarderen en toen we vanmorgen om half 8 vertrokken kreeg ik een ‘hug’  van hem en zn vrouw. Vandaag dus naar de voet van de Pyreneeën een klein beetje klimmen en even voor 12 zijn we in het alleraardigst stadje. Wel Heel toeristisch. Bij het pelgrimskantoor krijgen we alle informatie over de route in Spanje ook op papier.  De man regelt een overnachting  voor ons voor morgen, na 8 km. klimmen, maar moeten daar voor 13.uur zijn. Dus vroeg op om het rustig aan te kunnen doen. Mijn knie ging vandaag goed maar een schoen kraakte steeds onderweg en na inspectie laat de zool los. Met 2 componenten lijm en tape probeer ik het te repareren maar ga toch een schoenen winkel zoeken. Laten ze daar nou precies dezelfde schoenen hebben.  Heb Wel een maat groter gekocht. Morgen gaan de oude nog aan en hang ik de nieuwe aan mijn tas om ze iedere dag n  uurtje aan te doen. Ik durf mn oude nog niet weg te gooien. Heb tot nog toe geen blaren gehad, en met nieuwe weet je het maar nooit. Ik slaap in een refuge waar 60 man kan slapen. Ik betaal wat extra en heb een cel voor 2. Brigit slaapt in een voormalig klooster en had mazzel met de laatste plek. Van hier starten er heel veel pelgrims en alleen lopen zal er wel niet meer bij zijn.

1. Marianne:
    24 augustus 2019
    Saint-Jean-Pied-de-Port, een mooie mijlpaal op je tocht Nel en wat een geluk dat je dezelfde schoenen kon kopen. Laat het maar op je af komen of het druk is of niet. Het kan schelen als je in kleine dorpen overnacht ipv de grotere plaatsen. Fijne tocht verder!